Home » Word online zichtbaar voor potentiële klanten

Word online zichtbaar voor potentiële klanten

Veel mensen zijn tegenwoordig op de hoogte van het feit dat online zichtbaarheid één van de belangrijkste zaken is voor ondernemingen en bedrijven. Of u nu producten of diensten aanbiedt, het is belangrijk dat mensen u online kunnen vinden. U moet duidelijk naar voren komen bij – voor u – relevante zoekopdrachten van potentiële klanten en daarvoor dient u op verschillende manieren te investeren in uw online marketing en website. Vele sitebeheerders en ondernemers zijn dan ook op de hoogte van de verschillende technieken en tactieken die er bestaan op bijvoorbeeld een positie in Google te verbeteren of überhaupt de algehele online zichtbaarheid en promotie te optimaliseren. SEO is voor hen dan ook een bekende term; search engine optimization. Hierbij gaat het om het optimaliseren van je website voor zoekmachines, ofwel Google, ’s werelds populairste zoekmachine. Om dit te bewerkstelligen dienen er verschillende aanpassingen gedaan te worden aan de site. Onder andere de content zelf, linkbuilding, metateksten, anchorteksten etc. zijn hierbij van groot belang. Linkbuilding is een populaire methode, omdat verwijzingen in de vorm van digitale links naar uw website een belangrijke rol innemen in de beoordeling van uw site door Google. Google beoordeelt in feite elke website op een schaal van 0 – 10 om te kijken welke positie de site ‘verdient’ in Google. Linkjes naar een site, is een blijk van waardering door andere sites, wat weer leidt tot een hogere waardering door Google. Hiermee draait het voornamelijk om kwalitatief goede verwijzingen. Dat wil zeggen verwijzingen vanaf andere, bekende en drukbezochte sites, om de betreffende site aan te prijzen bij andere internetgebruikers. Dit draagt bij aan een goede linkbuilding strategie. Wanneer dit op juiste wijze toegepast wordt, kan er een heel netwerk van linkjes van (en naar) website gecreëerd worden. Dit netwerk is vervolgens van groot belang om een goede positie in de zoekmachine te verkrijgen en te behouden.

Linkbuilding; een effectieve strategie

Veel bedrijven weten echter niet hoe ze een goede en effectieve campagne dienen te voeren. Linkbuilding is namelijk een relatief complex vlak binnen het beheer van een website, en vereist tijd en aandacht als investering. Wanneer u eigenlijk geen tijd heeft om uzelf te verdiepen in linkbuilding en een opzetten en uitvoeren van een goede campagne; dan kunt u deze taken ook uitbesteden aan een professional. Een professional werkt dan aan de linkbuilding van uw site op professionele wijze, waardoor er een netwerk van goede kwaliteit wordt gecreëerd die uw bezoekersaantallen uiteindelijk zal verhogen. Wanneer u ervoor kiest dit uit te besteden, weet dan dat de externe partij als volgt te werk gaat ten behoeve van de linkbuilding van uw site.

  • Allereerst worden er belangrijke zoekwoorden geselecteerd; zowel in lijn met uw content, als in lijn met de consumentenbehoefte. Dit is een belangrijke eerste stap, want potentiële klanten zullen op deze woorden zoeken in Google.
  • Uiteraard bestaan er nog meer websites die gelijkwaardige zoekwoorden hanteren; er wordt nagegaan wie deze concurrentie is/waar deze concurrentie zit. Met uw unique selling point kan uw website zich onderscheiden van de rest. Uw concurrentiepositie wordt hier geanalyseerd.
  • De content is van groot belang; schrijf sterke stukken, in lijn met uw zoekwoorden en uw uitstraling. Formulering is van belang en taalfouten absoluut een ‘no-go’.
  • Er wordt nagegaan welke websites u kunnen helpen met het genereren van links naar uw website. Dit is een essentieel punt in de linkbuilding. De verwijzers dienen sites te zijn waar uw potentiële klanten zich ook al kunnen bevinden.
  • Wanneer de linkbuilding bijna ‘gereed’ is, dient uw content verspreidt te worden. Dit is mogelijk via social media, blogpost, persberichten, nieuwsbrieven etc.
  • Uiteindelijk wordt het resultaat van de linkbuilding gemeten en wordt zo nagegaan of de beoogde doelstellingen ook werkelijk uitgekomen zijn. De pagerank in Google is hierbij uiteraard van groot belang.

Zie de resultaten van linkbuilding

Nadat de hele campagne rondom de linkbuilding uiteindelijk is beoordeeld, kan nagegaan worden welke veranderingen hebben geleid tot welk resultaat. Zo verkrijgt u zelf ook inzicht in de werking van zo een campagne en hoe Google hier vervolgens op inspeelt door uw positie of waardering te verhogen. Het is nu eenmaal van groot belang hoe Google dit allemaal verwerkt en beoordeeld, omdat een hogere pagerank veel voor een website kan betekenen. Staat u niet op de zevende, maar op de vierde plek op dezelfde pagina? Dan kunt u ervan uitgaan dat uw bezoekersaantallen omhoog schieten, omdat een subtiel verschil in Google al een enorm verschil kan maken in de uitwerking daarvan. Wanneer consumenten iets zoeken op internet, is hun blik gefocust en aandacht schaars. Google is zodanig geavanceerd dat één zoekopdracht meestal al leidt tot een voor de consument gewenst resultaat. Veel verder dan de eerste pagina zal er niet gekeken worden, en op de onderste link in de zoekresultaten zal al vele malen minder worden geklikt dan op de bovenste. Op die manier weet u dat u alles op alles zal moeten zetten om uw positie in Google zo positief mogelijk te maken aan de hand van linkbuilding en andere SEO-technieken. Begin echter altijd met linkbuilding, want een hoge waardering in Google betekent automatisch meer succes voor uw website. Ook de mensen die misschien niet doorklikken naar uw site, zullen zich uw naam waarschijnlijk nog herinneren wanneer zij op voor u relevante zoekwoorden hebben gezocht in Google; puur en alleen om het feit dat u een relatief hoge positie heeft behaald en de aandacht van internetgebruikers vaak getrokken wordt tot de meest succesvolle (ofwel hoog gerankte) sites.