Home » Versla je concurrentie door succesvolle linkbuilding

Versla je concurrentie door succesvolle linkbuilding

Waar de concurrentie op internet steeds groter en groter wordt, worden de belangen van een goede positie in zoekmachines en het hanteren van de juiste content, op basis van bepaalde technieken, steeds belangrijker. Voor iedereen die een eigen website heeft, geldt in feite hetzelfde; een hoge positie in zoekmachines, en dan voornamelijk Google, is één van de prioriteiten op het gebied van online zichtbaarheid en aanwezigheid. Deze positie in Google wordt ook wel de pagerank genoemd, en kan op verschillende manieren beïnvloedt worden. Onder andere search engine optimization en linkbuilding zijn vaak ingezette hulpmiddelen om deze pagerank zo positief mogelijk te beïnvloeden. Met search engine optimization wordt voornamelijk gedoeld op de content en hoe deze geschreven is. De hoeveelheid relevante zoekwoorden daarin zijn onder andere van groot belang. Linkbuilding is een van de technieken die hieronder valt, en zich richt op het aantal verwijzingen (links) van en naar uw website. Omdat er gepoogd wordt een soort van netwerk op te bouwen met zoveel mogelijk links van en naar uw site, wordt dit linkbuilding genoemd. Zoekmachines zoals Google zien deze linkbuilding als de mate van waardering die er voor de desbetreffende website bestaat. Voornamelijk de linkjes náár de betreffende website zijn van belang, omdat de website hier zelf geen invloed op heeft en dit om die reden vooral meeweegt in de waardering die de site krijgt.

Werk aan de linkbuilding van uw site

Wat Google in feite doet, is website waarderen op een schaal van 0 tot 10. In deze beoordeling speelt linkbuilding een grote rol. Dus wanneer u hier in investeert en veel aan werkt, draagt u indirect bij aan de waardering zoals gegeven door Google. Het gaat dus om het genereren vanaf externe websites, naar uw website. Hiermee moet dus een relatief hoge waardering behaald worden, voor de voor deze site relevante zoekwoorden. Eigenlijk is linkbuilding op die manier onderdeel van SEO, hoewel SEO vaak wordt gezien als een methode voor het schrijven van de content op zichzelf. Omdat Google een relatief intelligente zoekmachine is, kun je tijdens het optimaliseren van je website en vergroten van je pagerank niet zomaar ‘frauderen’. Bij het genereren van links naar jouw website, gaat het om daadwerkelijke links als blijk van waardering door externe, onafhankelijke partijen. Om die reden wordt linkbuilding ook wel ‘linkearning’ genoemd, omdat de betreffende linkjes verdiend moeten worden. Wanneer u bijvoorbeeld zelf andere, kleine websites aanmaakt, waarop u verwijst naar uw bedrijfswebsite, dan zal Google dit doorhebben, doordat deze aangemaakte sites zeer nieuw/jong zijn, en niet over een eigen netwerk beschikken. Dus niet alleen de kwantiteit, maar voornamelijk de kwaliteit telt mee. Linkbuilding is des te effectiever, wanneer de door u gegenereerde links vanaf externe websites, kwalitatief goede verwijzingen zijn, vanaf goede en erkende websites. Alleen dan worden de links als echte uitingen van waardering gezien, die Google kan meenemen in haar eigen beoordeling. Wilt u een effectieve linkbuilding campagne opzetten? Verdiep u dan vooral in de zogenaamde do’s en don’ts en houd er rekening mee dat u de volgende aspecten moet aanhouden:

  • analyseren
  • aanmaken van links
  • samenstelling van artikelen
  • productie van doelmatige content (ook op basis van SEO)
  • polsen van mogelijke linkpartners

Om dit doelmatig en effectief op te zetten is een doordacht plan nodig, waar u tijd en aandacht in investeert. Deze investering krijgt u zeker terugbetaald in de vorm van een goed functionerende website en meer paginabezoekers, door een hogere positie in Google.

Start nu met linkbuilding

Heeft u een eigen bedrijfje of werkt u juist in een enorme onderneming? In beide gevallen is het niet vreemd als uw weinig tijd overhoudt voor dergelijke zaken. Uw website optimaliseren kan taak zijn van de marketing- en communicatieafdeling, maar is soms geen prioriteit, omdat er vele belangrijkere taken te vervullen zijn. Als u dit bekend voorkomt, kunt u overwegen om een strategische linkbuilding over te laten aan een professionele, externe partij. Op deze website kunt u daar meer informatie over verkrijgen, om zelf een overweging te maken. Wanneer u kiest voor een professionele SEO-campagne met een uitgebreide, kwalitatief goed toegepaste linkbuilding, plukt u daar later de vruchten van. Om een effectieve campagne te voeren, heeft Middle Road als strategisch plan de volgende opzet in gedachte.

  • Maak een selectie van relevante zoekwoorden.
  • Bestudeer de concurrentie in uw tak.
  • Zorg voor kwalitatief goede content; een vereiste voor elke website.
  • Start een zoektocht naar externe website voor linkbuilding.
  • Verspreidt uw content om interesse te wekken bij potentiele linkpartners.
  • Meet uw resultaat door aantal doorkliks/bezoekersaantallen etc.

Wanneer u dergelijke zaken uitbesteedt weet u in ieder geval zeker dat u voldoende tijd overhoudt voor andere zaken die prioriteit zouden moeten hebben. Als externe partij wordt er autonoom en professioneel gehandeld, waar u later weer van kunt profiteren. Een noodzakelijk investering, zeker in tijdens als deze. Digitalisering staat voorop in de bedrijvenmarkt en online marketing is de belangrijkste vorm van promotie heden ten dagen. Linkbuilding is tegenwoordig één van de belangrijkste vormen van internetmarketing. Het is tevens één van de meest subtiele vormen van internetmarketing. Wanneer u gebruik maakt van mogelijkheden zoal Adwords, dan worden de zoekresultaten van uw bedrijf gesponsord en ogen ze direct als advertentie – misschien niet eens de meest relevante voor uw zoekopdracht. Aan de hand van linkbuilding en andere SEO-technieken, scoort u hoog in Google en worden veel bezoekers naar uw website getrokken, puur en alleen om het feit dat u effectief en professioneel aan de ‘achterkant’ van uw website sleutelt.